SOLAT JUMAAT
Niat Sembahyang
Jumaat :
Usalli fardhaz Juma'ati raka'ataini adaan makmuman lillahi
ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu Jumaat dua rakaat mengikut imam
tunai kerana Allah Ta'ala.
Solat Jumaat ialah solat 2 rakaat dalam waktu Zohor pada
hari Jumaat didahului dgn 2 khutbah dgn syarat-syarat yang tertentu. Solat
Jumaat adalah Fardhu Ain kepada setiap lelaki Islam yang cukup
syarat-syaratnya.
Firman Allah SWT ;
"Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru azan
untuk mengerjakan solat pada
hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (masjid), untuk
mengingati Allah (solat Jumaat),
dan tinggalkanlah jualbeli. Demikian itu adalah lebih baik,
jika kamu mengetahuinya"
ayat 9 : Surah al-Jumaat
SYARAT-SYARAT WAJIB
SOLAT JUMAAT
1. Islam
2. Baligh
3. Lelaki
4. Berakal
5. Berkemampuan
6. Merdeka
7. Bermukim
BERMUKIM,
BERMASTAUTIN, DAN BERMUSAFIR
1. Bermusafir ialah
orang yang dalam perjalanan lebih daripada dua marhalah (lebih kurang 98 km).
Solat Jumaat yang dikerjakan adalah sunat dan tidak dikira dalam bilangan 40
orang ahli Jumaat.
2. Bermastautin ialah
orang yang tinggal menetap di sesuatu tempat dan tidak berhajat untuk berpindah
ke tempat lain. Solat Jumaat adalah wajib kepadanya dan termasuk dalain
bilangan 40 orang ahli Jumaat.
3. Bermukim ialah
orang yang tinggal di sesuatu tempat dan tidak berhajat untuk menetap di situ
selama-lamanya. Solat Jumaat adalah wajib baginya tetapi tidak termasuk dalam
bilangan 40 orang ahli Jumaat.
SYARAT-SYARAT SAH
SOLAT JUMAAT
1. Ditunaikan pada tempat khas.
2. Dituniakan dalam waktu Zohor.
3. Secara berjemaah.
4. Sekurang-kurangnya mengandungi 40 orang jemaah tidak
termasuk imam.
5. Didahului 2 khutbah sebelum solat Jumaat.
HUKUM MENINGGALKAN
SOLAT JUMAAT
عَنْ أَبِي الْجَعْدِ الضَّمْرِيِّ وَكَانَتْ لَهُ صُحْبَةٌ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ تَرَكَ ثَلَاثَ جُمَعٍ تَهَاوُنًا بِهَا طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ
"Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW
bersabda : Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka
Allah SWT akan menutup hatinya drp menerima petunjuk" Hadith riwayat Abu
Daud
لَيَنْتَهِيَنَّ أَقْوَامٌ عَنْ وَدْعِهِمْ الْجُمُعَاتِ أَوْ لَيَخْتِمَنَّ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ ثُمَّ لَيَكُونُنَّ مِنْ الْغَافِلِينَ
Orang ramai hendaklah berhenti drp melupakan solat Jumaat
atau Allah menutup hati mereka, kemudian mereka termasuk dalam golongan yang
lupa. Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan Nasaie.
لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ رَجُلًا يُصَلِّي بِالنَّاسِ ثُمَّ أُحَرِّقَ عَلَى رِجَالٍ يَتَخَلَّفُونَ عَنْ الْجُمُعَةِ بُيُوتَهُمْ
Aku bercadang untuk memerintahkan orang lain mengimamkan
solat, kemudian membakar rumah-rumah mereka yang meninggalkan solat Jumaat. Hadis
riwayat Muslim dan Ahmad.
KHUTBAH JUMAAT
Khutbah Jumaat adalah ucapan atau syarahan yang disampaikan
oleh khatib sebelum solat Jumaat yang mengandungi nasihat, peringatan,
pengajaran kepada jemaah Jumaat.
Khutbah Jumaat adalah salah satu drp syarat sah solat
Jumaat, tanpanya, solat Jumaat tidak sah. Jadi, khutbah Jumaat itu adalah
WAJIB.
عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَخْطُبُ يَوْمَ الْجُمُعَة ِ قَائِمًا ثُمَّ يَجْلِسُ ثُمَّ يَقُوم
"Dari Ibnu Umar RA meriyatkan bahawa Rasulullah SAW
berkhutbah pada hari Jumaat secara berdiri, kemudian baginda duduk, kemudian
baginda berdiri" Hadis riwayat Muslim
RUKUN KHUTBAH JUMAAT
1. Memuji Allah spt Alhamdulillah
2. Membaca selawat ke atas Nabi SAW
3. Mengingatkan para jemaah supaya bertaqwa kepada Allah spt
Ittaqullah (إتق الله)
4. Membaca sekurang-kurangnya satu ayat al-Quran dengan
lengkap
5. Mendoakan kesejahteraan kaum muslimin sekurang-kurangnya
اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُســلِمِينَ وَالْمُسْـلِمَاتِ وَالْمُؤمِنِينَ وَالْمُؤمِنَات
SYARAT-SYARAT SAH
KHUTBAH JUMAAT
1. Telah masuk waktu Zohor
2. Didahulukan bacaan Kutbah drp Solat Jumaat
3. Membaca rukun Khutbah dalam bahasa Arab
4. Dilakukan berturut-turut antara 2 khutbah dan antara
khutbah dgn solat Jumaat
5. Khatib hendaklah seorang lelaki
6. Khatib hendaklah berdiri jika mampu
7. Khatib hendaklah duduk sebentar antara 2 khutbah
8. Khatib hendaklah menutup aurat
9. Khutbah hendaklah disampaikan dgn jelas dan terang
sehingga dapat didengar dan difahami oleh sekurang-kurangnya 40 orang jemaah.
10. Khatib hendaklah suci badan, pakaian dan tempat drp
najis.
11. Khatib hendaklah suci drp hadas besar dan hadas kecil
(berwudhuk)
Hukum Meninggalkan Solat Jumaat
الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan
salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan
para pengikut Baginda)
Hari Jumaat adalah hari yang paling agung daripada hari-hari
yang lain, sehinggakan keagungannya disebutkan dalam sebuah hadits bahawa hari
Jumaat adalah lebih baik daripada Hari Raya Adha dan Hari Raya Fitri. Daripada
Abu Lubabah bin ‘Abdul Mundzir Radhiallahu ‘anhu, meriwayatkan bahawa Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
ِ
Maksudnya: “Sesungguhnya hari Jumaat ialah kepala sekalian
hari dan hari yang terbesar di sisi Allah, dan ia lebih besar di sisi Allah
daripada Hari Raya Adha dan Hari Raya Fitri...”
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Sembahyang fardhu Jumaat diwajibkan (fardhu ‘ain) ke atas
setiap lelaki Islam yang merdeka, baligh, berakal, bermuqim dan tidak ada
keuzuran. Kewajipan mengerjakannya ada disebutkan oleh Allah Subhanahu wa
Ta‘ala di dalam al-Qur’an, sebagaimana firmanNya:
Tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan
(bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi
(ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan
tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi
kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).”
(Surah al-Jumu‘ah: 9)
Meninggalkannya Melanggar Perintah Allah
Mereka yang ada keuzuran yang diberi kelonggaran (rukhshah)
pada meninggalkan sembahyang berjemaah adalah tidak diwajibkan sembahyang
fardhu Jumaat seperti sakit yang boleh menambahkan lagi sakit atau melambatkan
sembuh, sakit cirit birit kerana takut akan mencemarkan kebersihan masjid atau
sibuk kerana menguruskan mayat yang ditakuti jika dilambatkan akan menyebabkan
mayat menjadi busuk.
Namun bagaimana pula dengan orang yang senghaja meninggalkan
sembahyang fardhu Jumaat tanpa sebarang keuzuran? Perlu diingat, sesiapa yang
meninggalkan sembahyang fardhu Jumaat tanpa ada uzur syar‘i adalah perbuatan
dosa dan melanggar perintah Allah, apatah lagi jika meninggalkannya tiga kali
berturut-turut, hatinya akan dicap oleh Allah sebagai hati orang munafiq.
Abu al-Ja‘di adh-Dhamriy Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan
bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Sesiapa yang meninggalkan Jumaat tiga kali tanpa keuzuran
maka dia adalah munafiq.”
(Hadits riwayat Ibnu Hibban)
Diriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma,
beliau berkata:
Maksudnya:
“Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali
berturut-turut maka dia telah membuang Islam itu di belakangnya
(meninggalkannya).”
(Hadits riwayat Abu Ya‘la)
Diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahhu
‘anhu bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda kepada satu kaum
yang tidak bersembahyang fardhu Jumaat, Baginda bersabda:
Maksudnya:
“Aku menitikberatkan (memerintahkan) supaya seorang lelaki
itu bersembahyang dengan beramai-ramai (berjemaah), kemudian aku berazam untuk
membakar rumah-rumah mereka (lelaki) yang meninggalkan sembahyang Jumaat.”
(Hadits riwayat Muslim)
Oleh itu, orang yang diwajibkan mengerjakan sembahyang
fardhu Jumaat janganlah sekali-kali meninggalkan sembahyang fardhu Jumaat
melainkan ada keuzuran syar‘i. Ini kerana perbuatan itu adalah melanggar
perintah Allah dan orang yang meninggalkan sembahyang fardhu Jumaat sebanyak
tiga kali berturut-turut dicap sebagai orang munafiq.
Sumber :
http://www.mufti.gov.bn/irsyad/pelita/2011/bil9-2011.pdf
No comments:
Post a Comment