Tuesday, October 15, 2013

Terkini: Makhluk aneh timbul kekecohan di Sungai Siput – Ular Guni Buruk

makhluk aneh sungai siput



Di luar negara di panggil Elephant Trunk Snake atau ular belalai gajah. Nampaknya jenis dari Malaysia lebih cantik ada patern mcm ular sawa.
Jangan ada yg proses buat kasut kulit ular sudah!




SUNGAI SIPUT: Beberapa pekerja pembinaan ketakutan dalam hidup mereka apabila mereka terserempak dengan haiwan pelik yang kelihatan seperti kauckan  antara ular, anjing dan cicak, ketika menggali parit di Kampung Muhibbah di sini hari ini.
Saksi mendakwa haiwan, yang berat sekitar 25kg dan berukuran kira-kira dua meter, mempunyai kelihatan anjing laut.
Seorang penduduk yang enggan namanya disiarkan berkata, mereka meminta bantuan Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) kakitangan untuk menangkap makhluk.
“Saya tidak pasti sama ada ia adalah ular walaupun badan lembik seperti lintah manakala kulit adalah jenis kasar seperti cicak itu,” kata beliau sambil menambah bahawa ia adalah kali pertama beliau melihat haiwan itu, yang beliau sifatkan sebagai pelik.
JPAM pegawai Leftenan A. Balasubramaniam berkata sepasukan tiga orang dihantar ke tempat kejadian berjaya menangkap haiwan.
“Kami pada mulanya berasa pelik kerana ia tidak bertindak agresif.”
“Kami kemudian memaklumkan ia adalah sejenis ular air dipanggil ular Guni Buruk atau ular karung Guni, yang telah diklasifikasikan sebagai ular air tawar,” katanya.
Ular itu dikatakan tidak berbisa dan hanya makan ikan walaupun ia mampu menggigit. -NST
ular karung guni

No comments: