Monday, April 8, 2013

Hikmah membaca Bismillah


Hikmah membaca Bismillah

Sebenarnya ayat ini terlalu banyak hikmahnya. Ini adalah sebahagian daripada hikmah yang dianugerahkan Allah kepada hambaNya.

Membaca sebelum tidur sebanyak 21 kali akan mengelakkan rumah daripada dimasuki pencuri, perompak, orang jahat dan pelbagai bencana penyakit lain.

Orang yang tidak mempunyai otak cerdas di samping terus berusaha dan berdoa, amalkanlah membaca bismillah sebanyak 786 kali di malam hari dengan tertib, kemudian pagi-pagi harinya diberikan minum kepada insan yang dimaksudkan tadi .Insya Allah, akan dibantu Allah terlepas dari masalahnya.

Jika anda dizalimi, jangan membalas, sebaliknya apabila bertemu dengan orang yang menzalimi itu bacalah kepadanya 50 kali. Insya Allah insan yang menzalimi tadi dengan izin Allah dengan sendirinya akan insaf dan menyesali perbuatannya.

Jika anda hendak ke sawah padi atau bendang. Anda tidak mahu supaya segala hama dan perbuatan tangan jahil manusia, maka cubalah tuliskan 101 kali di kain @ kertas putih, dimasukkan ke dalam botol dan dipendamkan di tengah sawah atau di tengah kebun. Insya Allah akan selamat. Tapi yang lebih penting daripada itu ialah selalu berdoa dan pasrah terhadap keEsaan Allah.

Hadis Riwayat Ibnu Hibban.
"Setiap pekerjaan yang mempunyai kebaikan (penting) yang tidak dimulai padanya dengan menyebut bismillahir rahmaanir rahiim, maka pekerjaan (urusan) itu akan pincang."

Ambil segelas air dan bacakanlah air itu dengan ayat ini sebanyak 786 kali, kemudian berilah minum air itu kepada orang yang dimaksudkan. Nescaya jika ada rasa kebencian padanya, akan bertukar sebaliknnya menjadi rasa kasih yang mendalam.

Tuliskan ayat ini pada kepingan timah hitam. Kemudian taruhlah kepingan itu pada pukat atau jaring yang telah dipasang. Insya Allah, ikan akan datang dari semua penjuru dan masuk ke dalam pukat serta jaring yang telah dipasang. Lakukanlah dengan penuh keyakinan dan bertawakkal kepada Allah kerana rezeki itu datang dari Allah sedangkan kita cuma dapat berikhtiar dan berharap.


Berkat di sebalik membaca Bismillah, satu kisah...


"Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja."

- sumber al-munir.edu.my


No comments: