Monday, January 26, 2015

Tulang ekor manusia yang di panggil ‘ajabu dzanbi’ kekal dan tidak hancur sampai kiamat

http://www.kuburakhirat.com/wp-content/uploads/2013/03/109f7310.jpg
Satu masa manusia akan tumbuh dari ‘Ajabu dzanbi (tulang ekor)
Manusia yang berada dalam dunia ini dilahirkan dari rahim seorang ibu, melainkan nabi Adam a.s. Kemudian, kesemuanya dimatikan dan yang tinggal hanyalah dunia yang bersifat fana ini.
Semua kembali kepada tanah melainkan ‘ajabu dzanbi. ‘Ajabu dzanbi merupakan tulang yang berada di bahagian hujung tulang belakang. Kita di nusantara lebih mengenalinya sebagai “tongkeng”. Tulang inilah yang akan terus kekal walaupun keseluruhan jasad kita sudah hancur lebur. Seperti kita lihat para pencari artifak bila mana mereka menjumpai rangka-rangka manusia, ‘ajabu dzanbi sahaja yang kekal dan tidak hancur sekali walaupun manusia itu ditanam ratusan tahun lamanya.
Para saintis membuat kajian dengan meleburkan tulang tersebut dalam ketuhar yang berkepanasan tinggi yang mana tahap kepanasan tu mampu meleburkan logam dan batu. Tapi ‘ajabu dzanbi tidak juga dapat dileburkan.
Bila kita memikirkan tentang keajaiban ni, maka keajaiban ni memang benarlah dengan sabda nabi SAW yang mana disebutkan dalam hadis riwayat al-Bukhari yang riwayatkan oleh Abu Hurairah r.anhu, beliau berkata:
Rasulullah SAW bersabda: “Jarak antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40.” Ibnu Abbas bertanya, “40 hari?” beliau menjawab: “Tidak.” Ia bertanya lagi, “40 bulan?” beliau menjawab: “Tidak.” Ia bertanya lagi, “40 tahun?” Beliau menjawab: “Tidak.” Beliau kemudian bersabda: “Setelah itu, Allah menurunkan air dari langit, maka mereka pun hidup kembali sebagaimana tumbuhnya sayur-sayuran. Tidak ada tersisa seorang pun kecuali ia akan binasa, kecuali satu tulang yakni tulang ekor (‘ajabu dzanbi). Dari tulang itulah, manusia dibangkitkan kembali pada hari kiamat.”
Penulis: Fadzleen as-Sandakani
[https://www.facebook.com/ilmuwahyu]

No comments: