Tuesday, November 26, 2013

Allah Menilai Ketakwaan Seseorang




Allah SWT menjelaskan kedudukan manusia, bahawa di antara seorang manusia dengan seorang manusia yang lain, seorang muslim dengan seorang muslim yang lain tidak ada kasta atau dibezakan darjat kemuliaannya (mengikut kedudukan sosial), sebagaimana Dia berfirman di dalam surah al-Hujurat, 49:10 dan 13, al-Taubah, 9:71 dan Ali ‘Imran, 3: 195.

Hal itu ditegaskan pula oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya,
“Wahai sekalian manusia, Rabb kamu ada satu dan ayah kamu adalah satu. Ingat! Tidak ada kelebihan bagi orang Arab ke atas orang yang ajam (bukan Arab), tidak pula bagi orang ajam ke atas orang Arab.
Tidak ada kelebihan bagi orang berkulit merah ke atas orang berkulit hitam, tidak pula bagi orang yang berkulit hitam ke atas orang berkulit merah, kecuali dengan ketakwaan.
Manusia berasal daripada Adam dan Adam berasal daripada tanah.” (Hadis Riwayat Ahmad)
Sabdanya pula,
“Jika seseorang datang melamar (anak perempuan dan ahli keluarga) kamu, sedangkan kamu redha pada agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Jika kamu tidak melakukannya, nescaya akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan besar.” (Hadis Riwayat At-Tarmizi)
Nabi SAW menikahkan Zainab binti Jahsy Al-Qurasyiyah dengan Zaid bin Harisah r.a, pembantu baginda. Menikahkan Fatimah binti Qais dengan Usamah, anak angkat baginda.
Menikahkan Bilal bin Rabah r.a. dengan adik perempuan Abdurrahman bin Auf. Jika dilihat dari segi kedudukan sosial di antara pasangan-pasangan itu, terdapat perbezaan yang sangat ketara.
Akan tetapi, Allah SWT sudah menjelaskan bahawa,
“Lelaki yang baik itu bagi wanita yang baik, dan wanita yang baik itu bagi lelaki yang baik.” (Surah al-Nur: 26)
Perkara yang menjadi dasar pertimbangan Rasulullah dalam menikahkan seseorang dengan yang lainnya, adalah kesetaraan dalam agama sehingga baginda tidak menikahkan wanita muslimah dengan lelaki kafir, wanita terhormat dengan lelaki derhaka.
Al Quran tidak mempertimbangkan kesetaraan selain daripada itu, tidak mempertimbangkan keturunan dan kerjaya, tidak kekayaan tidak kemiskinan, hamba sahaya atau hamba merdeka.
Bahkan baginda membolehkan lelaki hamba sahaya menikahi wanita yang disegani dan kaya raya, selama mana lelaki itu orang muslim yang baik. (Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Zadu’l Ma’adi fi Hadyi Khayri’l ‘Ibadi, Juz 5, t.t.: 158-160).
- dapatan daripada Al Quran Al Karim Terjemahaan & Tajwid Berwarna (Al Haramain 7 Dalam 1)
Lelaki Yang Baik Untuk Perempuan Yang Baik …
“Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.” (Surah An Nur:3)
“(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.
Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.” (Surah An Nur: 26)
Allah menegaskan bahawa perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, begitu juga sebaliknya.
Rumahtangga yang berdasarkan ajaran Islam ialah sebuah rumahtangga yang di dalamnya terdiri daripada perempuan yang baik-baik (isteri solehah), dengan lelaki yang baik-baik (suami soleh).
Apabila isteri (yang baik tadi) tiba-tiba berbuat zina (nauzubillah min zalik), maka tidak seharusnya suami (yang baik tadi) mempertahankannya sebagai isteri.
Apabila suami (yang baik tadi) tiba-tiba melakukan perbuatan zina (nauzubillah min zalik), maka tidak layak untuk isteri yang baik tadi, bertahan untuk menjadi isterinya. Inilah makna 2 firman Allah SWT di atas.
- petikan buku Menjemput Jodoh, Memikat Sahabat tulisan Muhammad Muhyidin
.Alhamdulillah – segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam

No comments: