Soalan; Di mana ruh ditempatkan selepas mati? Apakah ia mempunyai hubungan dengan jasad yang ditanam di bumi?
Jawapan;
Terdapat banyak pandangan ulamak dalam masalah ini, antaranya;
Pendapat pertama:
Ruh orang-orang beriman
sama ada para Nabi atau syuhadak ditempatkan di dalam syurga. Adapun
ruh-ruh orang kafir ditempatkan di dalam neraka. Ini adalah pendapat Abu
Hurairah, Ibnu Umar, Imam Ahmad, Imam Syafi’ie dan Ibnu Kathir (Lihat;
Tafsir Ibnu Kathir, surah al-Baqarah, ayat 154).
Pendapat kedua:
Ruh-ruh orang beriman
berada di langit yang ke tujuh di tempat bernama ‘Illiyyiin, sedangkan
ruh-ruh orang kafir berada di lapisan bumi yang ke tujuh di tempat
bernama Sijjin (penjara). Ini adalah pendapat Kaab dan Syeikh Abu Bakar
al-Jazairi.
Pendapat ketiga:
Ruh-ruh orang beriman
akan berada di halaman kubur masing-masing di mana kubur-kubur mereka
dilapangkan oleh Allah, kecuali ruh orang-orang mati syahid yang
ditempatkan di dalam syurga. Adapun ruh-ruh orang kafir, ia
ditahan/dipenjara di bawah lapisan bumi yang ke tujuh. Ini adalah
pendapat sekumpulan ulamak. Pendapat inilah yang dinyatakan oleh Imam
al-Baijuri dalam kitabnya Syarah Jauharah at-Tauhid sebagai soheh.
Menurut Imam Mujahid; ruh menetap di dalam kubur sehingga seminggu
sahaja dari hari ia dikuburkan, kemudian ditempatkan di tempat yang
lain.
Pendapat keempat:
Ruh berada di suatu tempat di mana ia berada ketika jasadnya belum diciptakan. Ini adalah pendapat Ibnu Hazm.
Pendapat kelima:
Ruh orang beriman berada
di barzakh di bumi di mana ia bebas dapat pergi ke mana-mana menurut
kehendaknya. Ini adalah pendapat Salman al-Farisi dan Imam Malik.
Perbezaan pendapat di
atas adalah kerana wujudnya perbezaan dalil yang menjadi rujukan
masing-masing. Kerana itu Imam Ibnul-Qayyim al-Jauziyah dalam kitabnya
ar-Ruh, setelah beliau membentang pendapat-pendapat yang pelbagai tadi,
beliau membuat ulasan bahawa ruh-ruh di alam barzakh berbeza-beza tempat
dan tingkatnya mengikut kedudukan masing-masing di sisi Allah;
· Ada ruh yang ditempatkan di ‘Illiyyin pada daerah yang paling tinggi iaitu ruh para Nabi,
· Ada ruh yang ditempatkan di dalam syurga seperti ruh para Syuhadak,
· Ada ruh yang ditempatkan dipintu syurga,
· Ada ruh yang ditempatkan di bumi,
· Ada ruh yang berada lapisan terbawah dari bumi,
· Ada ruh yang berenang dalam lautan darah (sebagaimana dilihat Nabi s.a.w. dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj).
Kesimpulannya, ruh-ruh
tidak berada di satu tempat. Sebagai menegaskan pandangan beliau, Imam
Ibnul-Qayyim menjelaskan; “Jka kita analisis serta hayati hadis-hadis
atau riwayat tersebut, maka kita akan menyimpulkan bahawa tidak ada
dalil-dalil soheh yang saling bertentangan antara satu sama lain. Inilah
hujah yang benar dan dapat dijadikan pegangan”.
Hubungan ruh dengan jasad
Ruh-ruh selepas mati
walaupun berada di tempat yang jauh (di syurga, di langit dan sebagainya
mengikut pendapat-pendapat tadi), namun ia masih mempunyai hubungan
secara langsung dengan kuburnya yang mengandungi jasadnya. Dengan adanya
hubungan itu, ruh akan membalas salam orang yang datang berziarah ke
kuburnya dan tidaklah mustahil bagi ruh itu untuk kembali ke jasadnya
dalam waktu yang amat pantas dari tempat tinggalnya dengan izin Allah.
Dalam hadis Rasulullah s.a.w. bersabda; “Tidak ada seorangpun yang
melalui kubur saudaranya yang muslim yang dikenalinya di dunia, lalu ia
memberi salam kepadanya melainkan akan dikembalikan ruh kepadanya
sehingga ia dapat menjawab salam”.
Begitu juga dengan
adanya hubungan itu, jasad akan turut merasai nikmat atau azab yang
dikenakan ke atas ruh di alam barzakh. Kesimpulannya; di alam barzakh
sekalipun ruh dengan jasad terpisah, namun hubungan antara keduanya
masih ada.
Wallahu A’lam.
Rujukan;
1. Ar-Ruh, Ibnul-Qayyim al-Jauziyyah.
2. Tafsir Ibnu Kathir, surah al-Baqarah, ayat 154.
3. Aqidah al-Muslim, Syeikh Abu Bakar al-Jazairi.
4. Syarh Jauharah at-Tauhid, Imam al-Baijuri.
Oleh USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
*Sumber dari murabbiy.wordpress.com
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.