Monday, September 8, 2014

Kisah Jutawan Yang Hidup Seperti Orang Miskin Demi Orang Lain

Apabila jutawan Klaus Zapf meninggal dunia minggu ini, seluruh Jerman berkabung atas kematiannya. Hartawan aneh, yang sentiasa mempunyai wang berjuta-juta di bawah kawalannya, sebenarnya hidup yang amat berjimat. Apa yang paling membuatkan rakyat negaranya mencintai dia adalah sifat murah hatinya memberikan sebahagian besar wang beliau, sehingga tinggal $ 500  perbelajaannya setiap bulan.

"Saya tidak memerlukan wang. Ia hanya menjadikan kita tidak sama rata, "Klaus pernah berkata. "Terdapat begitu banyak pekara bodoh di sekitar wang, anda tidak perlu satu sama lain."

Zapf, 62, telah membuat kekayaannya dalam perniagaan - sebuah syarikat bernama Zapf Umzüge, yang sering dirujuk sebagai 'West Berlin’s best removals collective.

Tetapi walaupun kapitalisme telah membuat dia kaya, Zapf adalah penyembah sosialisme. Beliau dikagumi ideologi begitu banyak yang dia mendirikan patung wira beliau - Vladimir Lenin - di halaman syarikatnya di Kreuzberg. "Di sini, khayalan kemegahan menjadi penyembuh setiap hari," katanya seperti mana yang beliau ditempat kerjanya. 

Beliau bermula dengan membeli satu Transit van lama dan menawarkan perkhidmatannya pada harga yang jauh lebih rendah berbanding dengan firma saingan. Walaupun dia tidak boleh memandu van itu sendiri, dengan cepat dia mengupah orang dan mulakan perniagaannya. Firma itu berkembang dengan pesat dan begitu juga kekayaan Zapf ini.

Walaupun memilki kekayaan, Zapf memilih untuk tinggal di sebuah apartmen kecil dan menerima gaji yang hampir tidak cukup untuk perbelanjaan asas beliau. Malah, dia hidup seperti seorang lelaki kelas menengah - untuk hidup, dia akan mengumpul botol kosong untuk pertukaran semula deposit dan membeli-belah di pasar raya pada harga yang rendah.

Zapf tidak pernah membeli sebuah rumah sendiri, kerana dia fikir ia hanya akan menyumbang kepada harga-lingkaran dan mneyebabkan pekerja biasa tidak akan mampu untuk memiliki rumah yang baik. Beliau sentiasa berpakaian sederhana, dan dia tidak pernah mempunyai lesen memandu.

Di sebalik keadaan luaran, Zapf sebenarnya menyembunyikan sebuah kepintaran perniagaan licik - dia meramalkan bahawa ibu negara akan beralih dari Bonn ke Berlin apabila Tembok Berlin telah diruntuhkan. Itulah yang mendorong beliau untuk menubuhkan depot di sana, mewujudkan bahagian pasaran yang besar dalam perniagaan bergerak. Beliau mempunyai kira-kira 600 pekerja dan lebih 60,000 pelanggan setahun pada 14 lokasi yang berbeza.

Zapf, yang telah berkahwin dua kali dan meninggal dunia akibat serangan jantung pada 20 Ogos.  Jenazah beliau telah dihadiri oleh anak perempuan berusia 13 tahun, kawan-kawannya, bekas isteri-isteri dan ahli politik.

           


INGINKAN PROJEK YANG SEUMPAMA MESIN ATM?

No comments: