Baru-baru ni ada jemaah masjid
bertanya tentang 'khatamun nubuwwah' untuk digantung di rumah sebagai tawasul
dengan Allah. Dia memberikan sehelai kertas yang tercatat sebuah hadis di
samping gambar khatamun nubuwwah tersebut (lihat gambarnya di atas).
Persoalannya, betulkah hadis tersebut dan apakah benar bentuk khatamun nubuwwah
yang ditunjukkan itu? Sebelum menjawab persoalan ini, didatangkan
terlebih dahulu isi kandungan yang tercatat dalam kertas tersebut iaitu:
Menurut mafhum hadis yang
dipindahkan daripada Imam At Turmuzi Radhiyallahu 'anhu katanya :
"Barangsiapa menilek atau memandang kepada "Khatamun Nubuwwah" sedang ia berwudhu' pada waktu subuh, nescaya memelihara Allah akan dia hingga membawa ke petang. Dan barang siapa menilek kepadanya pada waktu maghrib terpelihara pula hingga ke pagi. Demikian juga barang siapa menilek kepadanya pada awal bulan nescaya memelihara Allah akan dia dari segala bala dan kecelakaan hingga akhir bulan itu.Selanjutnya barang siapa yang menileknya kepadanya sewaktu hendak berjalan (musafir) nescaya jadilah sepanjang perjalanannya itu barakah dan selamat dan barang siapa mati dalam tahun itu nescaya dimatikan Alllah dalam iman...".
"Barangsiapa menilek atau memandang kepada "Khatamun Nubuwwah" sedang ia berwudhu' pada waktu subuh, nescaya memelihara Allah akan dia hingga membawa ke petang. Dan barang siapa menilek kepadanya pada waktu maghrib terpelihara pula hingga ke pagi. Demikian juga barang siapa menilek kepadanya pada awal bulan nescaya memelihara Allah akan dia dari segala bala dan kecelakaan hingga akhir bulan itu.Selanjutnya barang siapa yang menileknya kepadanya sewaktu hendak berjalan (musafir) nescaya jadilah sepanjang perjalanannya itu barakah dan selamat dan barang siapa mati dalam tahun itu nescaya dimatikan Alllah dalam iman...".
Perbincangan
Apabila diteliti terhadap 'hadis'
yang dibawa dan dinisbahkan pula kepada Imam al-Tirmizi, maka sewajarnya
dirujuk maklumat tersebut dalam Sunan al-Tirmizi. Setelah disemak, didapati
bahawa maklumat tersebut tidak terdapat dalam Sunan al-Tirmizi. Ini bermakna ia
adalah suatu tohmahan atau tersilap menisbahkan kepada Imam al-Tirmizi.
Persoalan seterusnya ialah, dari
manakah riwayat ini datang?
Sebenarnya riwayat ini
disandarkan kepada Al-Hakim At-Tirmizi berdasarkan perkataan Ibn Kathir dalam
Al-Bidayah wan Nihayah: (Telah menyebut Al-Hafiz Abul Khatib ibn Dihyat
Al-Misri dalam kitabnya At-Tanwir fi Maulid Al-Basyir An-Nazir daripada Abi
Abdullah Muhammad ibn Ali ibn Husain ibn Bisyr yang terkenal dengan gelaran
Al-Hakim At-Tirmizi bahawa beliau berkata: Adalah tanda kenabian yang berada
antara dua belikat baginda S.A.W umpama telur burung (saiznya) yang tertulis di
dalamnya “Allah yang esa” di luarnya “berhadaplah kemana kamu ingin kerana kamu
pasti dibantu”)
Perlu diingat bahawa Imam
al-Tirmizi bukannya al-Hakim al-Tirmizi, kedua-duanya adalah orang yang
berbeza. Imam al-Tirmizi ialah pengarang kitab hadis tersohor iaitu Sunan
al-Tirmizi , sebaliknya Hakim al-Tirmizi ialah seorang ulamak sufi.
Berbalik kepada hadis yang dibawakan
oleh al-Hakim al-Tirmizi di atas, para ulama hadis menyatakan bahawa
darjat hadis tersebut adalah Bathil, Gharib, Munkar, dan Ibn Hajar Al-Asqalani
mengatakan ianya tidak sabit daripada Rasulullah S.A.W
Kesimpulannya, hadis tersebut tidak
boleh dipakai dan tidak boleh diterima kerana ianya tidak sabit daripada
Rasulullah S.A.W.
Manakala hadis sahih yang datang
pada menyifatkan khatamun nubuwwah yang terdapat pada nabi hanya menyatakan bentuk
dan rupa. Tidak ada hadis yang menceritakan tulisan yang tertulis padanya.
Segala riwayat yang mencerikatan tulisan yang terdapat padanya adalah tidak
sabit daripada Nabi S.A.W.
Al-Hafiz Al-Haithami berkata:
Sebahagian perawi telah tersilap antara tanda kerasulan (khatam
nubuwwah) dengan cop yang digunakan Rasulullah untuk surat-menyurat yang
digunakan oleh nabi. Hal ini kerana cop tersebut tertulis “Muhammad
Rasulullah”.
Sumber dari:
Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :
- Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
- Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
- Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
- Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
- Al malul halal, atau harta yang halal
- Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
- Umur yang barakah - ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.